
متابعه / نهي احمد مصطفي
بمناسبة عيد الفلاح الـ73، محافظ القليوبية المهندس أيمن عطية عمل جولة في قريتين بمركز بنها (شبلنجة ومنية السباع) علشان يتابع المشروعات الزراعية ويشارك الفلاحين يومهم.
المحافظ وجّه التهنئة للفلاحين وأكد إن المحافظة هتفضل معاهم وتوفر كل الدعم المطلوب. كمان أعلن عن لقاء أسبوعي خاص بالفلاحين للاستماع لمشكلاتهم وحلها بشكل مباشر.
في قرية شبلنجة:
زار الصوب الزراعية اللي بتنتج شتلات خضار زي الطماطم والخس والكرنب والباذنجان، وأشاد بجودة الإنتاج.
تابع ثلاجة لحفظ الخضار والفاكهة بطاقة 500 طن بتوفر فرص عمل وتساعد في تصدير المانجو والفراولة والبطاطس.
شاف معمل تفريخ دواجن بينتج 180 ألف كتكوت شهريًا، وطلب التوسع في النشاط.
في قرية منية السباع:
تفقد مصنع أعلاف الدواجن والماشية، وسمع شرح عن مراحل الإنتاج.
وفي نهاية الجولة، المحافظ أعلن عن مشروعات جديدة زي:
مصنع لإنتاج “البيتموست” اللي بيستخدم في زراعة الشتلات.
مصنع لقوالب الزراعة من الفلين.
وختام كلامه كان وعد للفلاحين: “أنا ملتزم بدعمكم وتوفير مستلزمات الإنتاج بأسعار مناسبة علشان نزود الإنتاج المحلي ونقوي اقتصاد بلدنا”.





